Müdürlüğümüz; yasal mevzuat ve
yönetmelik çerçevesinde, hukuka uygun, şeffaf, adaletli ve kamu yararı
gözeterek, Dörtyol Belediye Başkanı adına; belediye teşkilatı, bağlı
kuruluşları ile Belediye Başkanının yönetimi ve denetimi altındaki kişi ve birimlerin
her türlü iş, işlem ve faaliyetlerinin; teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma
işlemlerini yürütür.
DÖRTYOLBELEDİYE
BAŞKANLIĞI
TEFTİŞ
KURULU MÜDÜRLÜĞÜ
KURULUŞ
GÖREV YETKİ SORUMLULUK
ÇALIŞMA USUL
VE ESASLARINA İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Genel
Hükümler
Amaç ve
kapsam
MADDE 1- Bu yönetmeliğin
amacı, Teftiş Kurulu Müdürlüğü’nün kuruluş, görev, yetki ve sorumlulukları ile
çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
Yasal
dayanak
MADDE 2- Bu yönetmelik;
5393 sayılı Belediye Kanunu ve ilgili diğer mevzuata dayanılarak
hazırlanmıştır.
Kuruluş
MADDE 3- Teftiş Kurulu;
bir müdür ile yeteri kadar Müfettiş ve Müfettiş Yardımcısından oluşur. Kurul
doğrudan Dörtyol Belediye Başkanına bağlıdır. Kurulun idari ve mali işleri
İdari ve Mali İşler Bürosu tarafından yürütülür.
Tanımlar
MADDE 4- Bu Yönetmelikte
geçen;
Belediye : Dörtyol Belediyesini,
Başkanlık : Dörtyol Belediye
Başkanlığını,
Müdürlük : Teftiş Kurulu
Müdürlüğünü,
Personel : Teftiş Kurulu
Müdürlüğünde görevli tüm personeli ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Görev Yetki
ve Sorumluluk
Teftiş Kurulu Müdürlüğünün Görevleri
MADDE 5- Teftiş Kurulu
Müdürlüğü, Belediye Başkanı’nın emri ve onayı üzerine;
a) Belediyeye bağlı birimlerde her türlü
inceleme, araştırma, soruşturma ve teftiş yapmak,
b) Belediyeye bağlı teşekkül, kurum,
şirket ve tesislerde inceleme, araştırma, soruşturma ve teftiş yapmak,
c) Başkanlık Makamınca verilen teftiş
hizmetleri ile ilgili diğer işleri yapmak,
d) Dörtyol Kaymakamlığı’nın emri ve
onayı üzerine 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması
Hakkında Kanun uyarınca ön araştırma ve ön inceleme yapmakla görevli ve yetkilidir.
Teftiş
kurulu müdürünün atanması
MADDE 6- Teftiş Kurulu
Müdürü, Dörtyol Belediye Müfettişleri ile daha önce Dörtyol Belediyesi Teftiş
Kurulu Müdürlüğü ve Dörtyol Belediye Müfettişliği yapmış olan veya 3 yıllık
Müfettiş yardımcılığı süresi sonunda yeterlik sınavını kazanarak diğer kamu
kurum ve kuruluşlarında en az 10 yıl "müfettiş" sıfatını iktisap
etmiş olanlar arasından atanır.
Müdürün
görev yetki ve sorumluluğu
MADDE 7- Müfettiş sıfat
ve yetkisine sahip olan Teftiş Kurulu Müdürü, görev ve hizmetlerinden ötürü
doğrudan Belediye Başkanına karşı sorumlu olup;
a) Bu Yönetmelikte belirtilen Müdürlük
görevlerinin ilgili mevzuata uygun, etkili, ekonomik ve verimli yürütülmesini
sağlamak,
b) Müdürlüğün görev alanına giren
konularla ilgili mevzuatı, yargı kararlarını ve yayınları takip etmek,
personelini bilgilendirmek ve eğitmek,
c) Müdürlük görevlerinin kapsamına giren
bütün işleri sevk ve idare ederek gereken denetimleri yapmak,
d) Personelinin tüm özlük işlemlerinin
yürütümünü sağlamak,
e) İlgili Yönetmeliğe uygun olarak
Müdürlüğün taşınır kayıt ve kontrol yetkililerini belirlemek; taşınır
işlemlerinin gerçekleştirilmesini sağlamak,
f) Müdürlüğün çalışma ve stratejik
planlarının, faaliyet raporlarının, performans değerlendirmesine esas olacak
rapor ve istatistiklerin oluşturulması; süreç analizleri, uygulamaya ilişkin
değerlendirme ve sonuçlar üretilerek uygulamaya geçirilmesi çalışmalarını
yürütmek,
g) Müdürlüğün genel iş yürütümü
konularında ilgili ve yetkili mercilere Müdürlük görüşü hazırlamak,
h) Müdürlüğün gider bütçe taslağını
hazırlatmak,
ı) Harcama yetkilisi olarak, 5018 sayılı
yasada belirlenen iş ve işlemleri gerçekleştirmek,
i) İhale yetkilisi olarak, ilgili yasada
belirlenen iş ve işlemlerin gerçekleştirilmesini sağlamak,
j) Disiplin amiri sıfatıyla ilgili
mevzuat çerçevesinde hareket etmek,
k) Gerektiğinde bizzat teftiş, denetim
inceleme ve soruşturma yapmak,
l) Teftiş Programlarını yapmak,
Başkanlığın Onayından sonra Müfettişlerin teftiş edecekleri yerleri belirlemek
ve çalışmaları izlemek,
m) Müfettişlerden gelen raporları
incelemek, eksikliklerinin giderilmesini sağlamak, ilgili mercilere göndermek,
ilgililerce alınacak tedbirleri ve yapılacak işlemlerin sonuçlarını takip etmek
ve alınması gereken tedbirlerle ilgili tekliflerde bulunmak,
n) Teftiş Kuruluna intikal eden teftiş,
denetim, inceleme veya soruşturmayı gerektiren konuları ilgili organlara
göndermek,
n) Müfettiş Yardımcılarının işe alınması
ve 3 yıllık staj döneminde yetişmelerini sağlayıcı tedbirleri almak,
o) Müfettişlerin mesleki ve bilimsel
çalışmalarını teşvik ve tanzim etmek, gerekirse sonuçlarının yayımlanmasını
sağlamak,
ö) Çalışma alanına giren ve Başkanlık
Makamınca verilen diğer görevleri yapmak ile görevli ve yetkilidir.
Refakat
müfettişi
MADDE 8- Teftiş Kurulu
Müdürü, kendisine yardımcı olmak üzere yeterli sayıda Müfettişi, "Refakat
Müfettişi" olarak görevlendirebilir.
Görevlendirilecek
Müfettişlerden birisinin, 3 yıllık Müfettiş Yardımcılığı süresi dahil Teftiş
Kurulu’nda en az 5 yıl Müfettişlik yapmış olması asıldır. Refakat
Müfettişlerinin görev alanları Müdürce belirlenir ve duyurulur. Refakat
Müfettişliği görev süresi en fazla 1 yıl olup, süresi dolanlar yeniden
görevlendirilebilir.
Teftiş
kurulu müdürüne vekalet
MADDE 9- Kurul Müdürü;
geçici sebeplerle görevden ayrıldığında, vekalet görevi kıdemli müfettişlerden
birine verilir.
Müfettişlerin
görev yetki ve sorumlulukları
MADDE 10- Müfettişler
Belediye Başkanına bağlı olup, doğrudan Belediye Başkanı adına;
a) Belediye Başkanı’nın Yönetim ve
denetiminde olan tüm kurum, kuruluş, şirket ve tesislerde kanunlar ve Teftiş
Kurulu Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde her türlü inceleme, araştırma,
teftiş, denetim ve soruşturma yapmak,
b) Teftiş ve inceleme sırasında öğrenmiş
oldukları ve görev emrinin dışında kalan yolsuzluklar için, sorumlular
hakkında, tabi oldukları soruşturma usulüne uygun olarak, gecikmeden olaya el
koyabilmek üzere durumu hemen Teftiş Kurulu Müdürüne bildirmek, gecikmesinde
zarar umulan ve delillerin kaybına meydan verebilecek hallerde delilleri toplamak,
c) Mevzuatın uygulamasından doğan
sonuçlar üzerinde inceleme yaparak, görülecek yanlışlık ve eksikliklerin
giderilmesi ve düzeltilmesi yollarını araştırma ve işlerin istenen seviyede
yürütülmesini sağlamak için alınması gereken tedbirleri ve düşüncelerini
raporla Teftiş Kurulu Müdürlüğüne bildirmek,
d) Refakatlarına verilen Müfettiş
Yardımcılarının meslekte yetiştirilmelerini sağlamak,
e) Çeşitli konularda yurt içinde ve
dışında araştırmalar yapmak, görevlendirildikleri komisyon, kurs, seminer ve
toplantılara katılmak,
f) 3628 sayılı Kanunla ilgili suçların
soruşturulmasında bu Kanun hükümleri; 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu
Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun uyarınca yaptıkları soruşturmalarda,
bu Kanun ve Ceza Muhakemeleri Kanunundaki usul ve esaslar uyarınca hareket
etmek,
g) Kanun, Tüzük ve Yönetmeliklerle
ilgili çalışmalar ile Müdürlükçe verilecek teftiş ve denetim hizmetleriyle
ilgili diğer vazifeleri yapmak ile görevli ve yetkilidirler.
Müfettişler 657
sayılı D.M.K. ve diğer mevzuatta öngörülen yetkilerini tam olarak kullanmaktan
ve görevlerini eksiksiz yerine getirmekten yürürlükteki mevzuat çerçevesinde
sorumludurlar.
Müfettiş Yardımcılarının bu yetkileri
kullanabilmeleri veya bağımsız olarak görev yapabilmeleri, belirli bir yetişme
süresinin sonunda kendilerine Müdürlükçe "yetki" verilmesiyle
mümkündür.
Görevlendirme
MADDE 11- Müfettişler,
Başkanlık Makamının emri ve onayı üzerine Teftiş Kurulu Müdürlüğünden aldıkları
talimatla görev yaparlar ve bu Yönetmelikle kendilerine verilmiş yetkilerini
ise görevlendirildikleri her yerde Belediye Başkanı adına kullanırlar.
Aldıkları
görevlerin neticelerini Teftiş Kurulu Müdürlüğüne sunarlar.
Müfettişlere
Belediye Başkanı ve Kurul Müdürü dışında hiçbir makam tarafından emir verilemez.
Müfettişlerin
uyacakları hususlar
MADDE 12- Müfettişler,
bulundukları yerlerde görev ve sıfatlarının gerektirdiği saygınlığı ve güven
duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda bulunamazlar.
Müfettişler;
a) Yürütmeye müdahale edemezler.
b) Evrak, defter ve kayıtlar üzerine
şerh, ilave ve düzeltme yapamazlar.
c) Teftişe tabi kimselerle hususi
münasebetler tesis edemezler. İnsani ve sosyal ilişkilerin gerektirdiği
hususlar bu yasakların dışındadır.
d) Teftişe gidecekleri yerleri,
yapacakları işleri ve görevleri dolayısıyla edindikleri gizli bilgi ve
belgeleri açıklayamazlar.
Görevden
uzaklaştırma
MADDE 13- Müfettişler
görevlendirildikleri hususlarla ilgili olarak aşağıdaki şartların oluşması
halinde, ilgililerin usulüne uygun olarak görevden uzaklaştırılmaları teklifini
atamaya yetkili amire sunarlar:
a) Kamu hizmetleri gerekleri yönünden
görevin başında kalmasında sakınca olmak,
b) Para ve para hükmündeki belge ve
senetleri, her türlü mal ve ayniyatı, bunların hesap, belge ve defterlerini göstermekten
ve bunlarla ilgili soruları cevaplamaktan kaçınmak, denetim, inceleme ve
soruşturmayı güçleştirecek, engelleyecek davranışlarda bulunmak,
c) 3628 sayılı Mal Bildiriminde
Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanununun 17. maddesine giren
eylemlerde bulunmak,
d) Evrakta sahtecilik ve kayıtlarda
tahrifat yapmak,
Görevden uzaklaştırma tedbiri, teftiş ve
tahkikatın her safhasında alınabilir. Ancak, görevden uzaklaştırılan kişinin
görevi başında kalmasının sakıncalı olduğunun açık bir şekilde ortaya konması;
(b) bendinde yazılı hususun ise, bir tutanakla tespit edilmesi gerekir.
Herhangi bir
personelin görevden uzaklaştırılması sebebiyle işlerin aksamaması için gereken
tedbirler o iş yerinin amirince alınır. Görevden uzaklaştırılan personelin
görevini müfettiş üstlenemez.
Görevden uzaklaştırılması keyfiyeti;
müfettiş tarafından gerekçesiyle birlikte Teftiş Kurulu Müdürlüğü kanalı ile
Başkanlık Makamına arz olunarak alınacak onayı müteakip diğer ilgililere
yazıyla hemen bildirilir.
Teftiş ve tahkikat neticesinde suçun
işlendiğinin anlaşılamadığı veya yeterli delil bulunamadığı hallerde; görevden
uzaklaştırılmış olan memur ve diğer personel müfettişin vereceği rapor üzerine,
Başkanlık Makamınca görevine iade edilir.
Görevden uzaklaştırılması gereken
memurlar hakkında, işledikleri suçların nev'i ve mahiyetine göre kanuni esaslar
dahilinde takibat yapılır.
Görevden uzaklaştırılana ait soruşturma
ile bu soruşturmaya ait rapor üzerinde yapılacak işlemin diğer işlerden öncelikle
tamamlanması ve sonuçlandırılması zorunludur.
Müşterek
çalışmalar
MADDE 14- Yıllık teftiş,
denetim, inceleme ve soruşturma programlarının gruplar halinde uygulamasında
her gruba dahil Müfettişlerden en kıdemlisi çalışmaları düzenler. Ayrıca; işe başlarken
ve çalışmaların devamı sırasında teftiş ve incelemelere verilecek en uygun yönü
tayin, işlerin seyrini takip ve sonuç alınmasını sağlayabilecek fikir ve
tedbirlerin uygulanmasını temin eder, çalışmaların seyri hakkında zaman zaman
veya talep halinde Müdürlüğe özet bilgi veya ara rapor verir ve grup
faaliyetlerinin sona ermesini takip eden bir ay içinde çalışmaların
sonuçları düzenlenen raporla belirtilir.
Müfettişlerin
koordinasyon görevi
MADDE 15-
Teftiş
defteri ve işlemleri:
Başkanlığın tüm
birimlerinde ve Başkanlığa bağlı bulunan bütün kuruluş, teşekkül, müessese,
şirket ve tesislerde birer teftiş dosyası ve defteri bulunur. Her Müfettişe ait
rapor ve yazılar ayrı bir dosya gömleğine tarih sırasına göre konularak
saklanır. Müfettişler her sayfası numaralanıp mühürlenen ve kaç sayfa olduğu
belirtilen teftiş defterlerine, hangi tarihte teftişe başladıklarını ve teftişi
bitirdiklerini, hangi servisleri teftiş ettiklerini ve teftiş edilenlerin
kimliklerini yazarlar. Teftiş sonunda Belediye Başkanlığından gönderilip
dosyasında saklı bulunan talimat ve emirlerin özetleriyle tarih ve numaraları
ve bunlar üzerinde yapılan işlemlere ait bilgi özetleri yazılır ve altı
sorumlular tarafından imza edilir.
Teftiş
dosyalarının düzenli tutulmasından ve korunmasından birimlerin Amir, Müdür ve
yetkilileri sorumludur. Bunlar teftiş defteriyle birlikte en az 5 yıllık teftiş
raporlarını ve bunlar üzerinde verilen emir ve talimatı saklamak ve yerine
atanana devretmekle ödevlidirler. Yerine atanan veya vekilleri de görevlerini
her devir alışta bu defter ve dosyaları önceki görevliden isteyip teslim almak
ve alamadıkları takdirde durumu amirlerine veya Belediye Başkanlığına
bildirmekle yükümlüdürler.
İşlerin
süresinde bitirilmemesi ve işin devri
MADDE 16- Müfettişler;
a) Kendilerine verilen işleri ara
vermeden Teftiş Kurulu Müdürlüğünce belirtilen süreler içinde bizzat yapıp
bitirirler. Süresinde tamamlanamayacağı anlaşılan işler hakkında Teftiş Kurulu
Müdürlüğüne zamanında bilgi verip alacakları talimata göre hareket ederler.
b) Teftiş Kurulu Müdüründen emir
almadıkça ellerindeki hiç bir işi diğer bir müfettişe devredemezler. Geri
bırakma ve devir zorunluluğu doğarsa müfettişler ellerindeki işleri, Teftiş
Kurulu Müdürünün yazılı emri veya izni ile başka bir müfettişe devredebilirler.
Devredilecek
işler için devri yapacak olan müfettiş bir "devir notu" hazırlar. En
az üç nüsha olarak hazırlanacak devir notuna; işin mahiyeti, devir gününe kadar
hangi kısmının ne dereceye kadar incelendiği, devirden sonra incelenecek bölüm
veya safhalarının nelerden ibaret olduğu, iş hakkında ne gibi görüş veya
kanaate varıldığı, işin özelliğine göre bundan sonraki en uygun inceleme ve
soruşturma şeklinin ne olması gerekeceği hakkında düşüncelerini yazar.
Bundan başka
devredilen işe ait bütün belgeleri sıra numarası altında, gösteren dizi
pusulasının birinci nüshasını, işe ait devir notunun birinci nüshası ile
birlikte işi devralan müfettişe imza karşılığı verir.
Devir notunun
ve dizi pusulasının ikinci nüshası yazı ile devreden müfettiş tarafından Teftiş
Kurulu Müdürlüğüne verilir. Üçüncü nüshası devreden müfettişte kalır.
İşin Teftiş
Kurulu Müdürlüğüne iadesi istenmesi halinde veya devredilecek işin birden fazla
olması halinde de aynı prosedür izlenir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Müfettişliğe
Giriş ve Yetişme
Müfettişliğe
Giriş
Madde 17- Belediye
Müfettişliğine Müfettiş Yardımcısı olarak girilir.
Belediye
Müfettiş Yardımcılığına atanabilmek için yapılacak giriş sınavını kazanmak
şarttır.
Müfettiş
yardımcılığına giriş sınavı kurulu
MADDE 18- Müfettiş
Yardımcılığı giriş sınavını yapacak kurul Teftiş Kurulu Müdürünün
Başkanlığında, Başkanlık Makamının Onayı ile belirlenen iki Belediye
Müfettişinden oluşur. Ayrıca iki yedek üye tespit edilir.
Giriş sınavında
yabancı dil bilgisinin değerlendirilmesi için gerektiğinde ilgili fakülte ve
yüksek okulların öğretim üyelerinden yararlanılabilir.
Müfettiş
yardımcılığı giriş sınavı şartları
MADDE 19- Belediye
Müfettiş Yardımcılığı sınavına katılabilmek için;
a) Devlet Memurları Kanunu’nun 48’inci
maddesinde yazılı nitelikleri haiz olmak,
b) Sınavın açıldığı yılın Ocak ayı
başında 30 yaşını doldurmamış bulunmak, (Askerliğini yapmış olanlar için bu
sınıra iki sene eklenir.)
c) Hukuk, Siyasal Bilgiler, İktisadi ve
İdari Bilimler Fakülteleri ile en az dört yıl eğitim veren ve denkliği yetkili
Makamca kabul edilen yerli ve yabancı fakültelerden birini bitirmiş olmak,
d) Müfettişlik karakter ve vasıflarına
haiz bulunmak, (Sadece yazılı sınavı kazanan adaylar yönünden söz konusu olup;
sözlü sınavdan önce Belediye Teftiş Kurulunca yapılacak inceleme ile tespit
edilir.)
e) Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar
İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik hükümlerine göre yapılan
sınav sonucunda Kamu Personel Seçme Sınavı kılavuzunda ve/veya ilanlarda
belirtilen şartları taşımak gerekir.
Müfettiş
yardımcılığı giriş sınavının ilanı
MADDE 20- Giriş
sınavlarının tarihleri, yapılacağı yerler ve giriş şartları Resmi Gazete'de ve
Türkiye genelinde yayımlanan en az iki gazetede duyurulur.
Son ilan, sınav
tarihinden en az bir ay önce yapılır.
Adayların başvuru ve kayıt süresi,
sınavların başlama tarihinden en çok 15 gün öncesine kadar devam edecek şekilde
tespit olunur.
Müfettiş
yardımcılığı giriş sınavı işlemleri
MADDE 21- Sınava girmek
isteyenler Teftiş Kurulu Müdürlüğüne iki fotoğraf, aday formu ve Yüksek Öğrenim
Kurumu diploma veya bitirme belgesinin aslı veya onaylı sureti, Kamu Personel
Seçme Sınavını (A Grubu) kazandığını gösterir sınav sonuç belgesi ile müracaat
ederler.
Aday formunda ad ve soyadı, doğum yeri
ve tarihi, mezun olunan yüksek öğrenim kurumu ve gerekli diğer bilgiler
bulunur.
Yazılı sınavı kazanan adaylardan, sözlü
sınavdan önce aşağıdaki belgeler istenir:
a) Nüfus Cüzdanının aslı veya tasdikli
sureti,
b) Sağlam olduğuna dair tam teşekkülü
resmi hastanelerden alınacak sağlık kurulu raporu,
c) Askerlik görevini yaptığını veya
tecil durumunu gösterir belgenin aslı veya tasdikli sureti,
d) 4,5 x 6 ebadında 6 adet fotoğraf,
e) Cumhuriyet Savcılığından alınan
sabıka kaydı belgesi,
f)Kendi el yazısı ile özgeçmişi,
Özgeçmişinde
baba ve ana adları ile meslek veya işleri; okuduğu okulları, kendisi hakkında
bilgi verebilecek iki kişinin adları, yaptığı işler belirtilir.
Müfettiş
yardımcılığı giriş sınavı yerleri
MADDE 22-
Yazılı
ve sözlü sınav Dörtyol'da yapılır.
Yazılı sınavda başarılı
olamayanlar, sözlü sınava alınmazlar.
Müfettiş
yardımcılığı giriş sınavı adaylık belgesi
MADDE 23- Müfettiş
Yardımcılığı giriş sınavına katılacaklara Teftiş Kurulu Müdürlüğünce fotoğraflı
"Adaylık Belgesi" verilir. Sınavlara, ancak bu belgenin gösterilmesi
suretiyle girilebilir.
Müfettiş
yardımcılığı giriş sınavı konuları
MADDE 24
– Müfettiş
Yardımcılığı giriş sınavı aşağıdaki konulardan seçilmek suretiyle ve
yürürlükteki mevzuat hükümleri esas alınarak yapılır.
A- HUKUK
a) Anayasa
Hukuku (Genel Esaslar)
b) İdare
Hukukunun genel esasları, idari yargı, idari teşkilat
c) Ceza Hukuku
(Genel Esaslar ve Devlet İdaresi Aleyhine İşlenen Cürümler)
d) Medeni Hukuk
(Genel Esaslar ve Ayni Haklar)
e) Borçlar
Hukuku (Genel Esaslar)
f) Ticaret
Hukuku (Genel Esaslar ve Kıymetli Evrak)
g) Ceza
Muhakemesi Usulü Hukuku (Genel Esaslar)
B- İKTİSAT
a) İktisat
Teorisi (Mikro-Makro Ekonomi vd.)
b) Para-Banka, Kredi
ve Konjonktür
c) Güncel
Ekonomik Sorunlar
d) Milli Gelir
e) Uluslararası
İktisadi İlişkiler ve Kuruluşlar
f) İşletme
denetimi ve finansal yönetim
C- MALİYE
a) Genel Maliye
Teorisi ve Maliye Politikası
b) Türk Vergi Kanunlarının
Esasları
c) Kamu
Giderleri ve Gider Kanunlarının Esasları
d) Bütçe ve
Bütçe Çeşitleri
e) Kamu
Borçları
D- MUHASEBE
a) Genel
Muhasebe
b) Bilanço
Analizi ve Teknikleri
c) Ticari Hesap
E-YABANCI DİL
a) İngilizce
b) Fransızca
c) Almanca
dillerinden biri,
Sınavları sevk ve idare sorumluluğu sınav
kuruluna ait olmakla birlikte, yukarıda kayıtlı konulara ait yazılı sınav
soruları gerektiğinde ÖSYM'ye veya Üniversitelere hazırlattırılabilir veya
uygulattırılabilir.
Müfettiş
yardımcılığı giriş sınavı notlarının değerlendirilmesi ve sınav sonrası
işlemler
MADDE 25- Yazılı sınavda
başarılı sayılabilmek için her konudan 100 tam puan üzerinden 60'dan az olmamak
üzere ortalama 65 puan almak gerekir.
Yazılı sınavda başarı gösteren adaylar
sözlü sınava tabi tutulurlar. Sözlü sınavda adayların yazılı sınav konuları ve
genel kültür konularındaki bilgilerinin yoklanmasının yanı sıra; zeka, muhakeme
ve konuşma yetenekleri de dikkate alınır.
Sözlü sınavda başarılı sayılabilmek için
sınav kurulu üyelerinin her birinin 100 tam puan üzerinden verdiği notlar
ortalamasının 65'den aşağı olmaması şarttır.
Giriş Sınavı notu; yazılı ve sözlü sınav
notlarının ortalamasıdır. Sınavda başarı gösterenlerin sayısı kadro sayısından
fazla olursa giriş sınav notu üstün olanlar tercih edilir. Giriş sınav notunun
eşitliği halinde hukuk notu üstün olan aday öncelik kazanır. Diğerleri için
sınav sonuçları kazanılmış hak sayılmaz.
Sınav sonuçlan, sınav kurulu tarafından
tutanakla tespit edilir. Sınavı başaranlara Teftiş Kurulu Müdürlüğü tarafından
gerekli tebligat yapılır.
Aynı giriş sınavında başarı gösterenlerin
Müfettiş Yardımcılığına atanmaları sınavdaki derece sırasına göre yapılır.
Müfettiş
yardımcılarının yetiştirilmesi
MADDE 26- Müfettiş
Yardımcılarının yetiştirilmesinde şu esaslara uyulur;
a) Kişiliklerini mesleğin gerektirdiği
niteliklere göre geliştirmek,
b) Yetki alanına giren yürürlükteki
mevzuat ile teftiş ve soruşturma konularında tecrübe ve uzmanlık kazanmalarını
sağlamak,
c) Bilimsel çalışma, araştırma ve
bilgisayar gibi çağdaş araç ve gereçlerden yararlanma alışkanlığını
kazandırmak,
d) Yabancı dil bilgilerinin gelişmesi
hususunda imkan sağlamak,
e) Sosyal, kültürel ve beceri temelli
etkinliklere aktif olarak katılmalarını sağlamak amacıyla yol gösterici ve
teşvik edici olmak,
Müfettiş
yardımcılarını yetiştirme programı
MADDE 27- Müfettiş
Yardımcıları, 3 yıllık yardımcılık döneminde aşağıdaki programa göre
yetiştirilirler;
a) Birinci dönem çalışmaları;
Bu dönem çalışmaları, Teftiş Kurulu
Müdürlüğünce kurul yetki alanına giren teftiş, denetim, inceleme, araştırma ve
soruşturma ile ilgili mevzuatın öğretilmesi; lisan bilgilerinin geliştirilmesi
amacıyla hizmet içi eğitim şeklinde düzenlenir.
b) İkinci dönem çalışmaları;
Bu dönem
çalışmaları, Belediyeye bağlı kuruluşların teftişi grup halinde yapılır. Bu
teftişler, Müfettiş Yardımcılarını yetiştirmeye yönelik teftişlerdir.
Yetiştirme görevi, Müfettiş Yardımcılarının sayısına göre bir veya birkaç
Müfettişe verilir.
Müfettiş
Yardımcıları belirtilen süre içinde refakatinde bulundukları Müfettişin
denetimi ve gözetimi altındadırlar. Kendilerine verilen görevleri Müfettişin
talimatına göre yerine getirirler; tek başlarına inceleme, teftiş ve soruşturma
yapamazlar; rapor düzenleyemezler. Müfettiş Yardımcılarının yetiştirilmesi için
Kurul Müdürlüğünce bir çalışma düzenlenir.
Grup Başkanları,
programlarını, mevzuat ve tatbikatı ile teftiş ve inceleme usullerinin yeteri
derecede öğrenilmesini sağlayacak şekilde düzenler ve uygularlar. Müfettişler,
Müfettiş Yardımcılarının çalışmalarını en iyi şekilde yetişmelerini sağlayacak
tarzda düzenlerler.
c) Üçüncü Dönem Çalışmaları;
Birinci ve
ikinci dönem çalışmalarını başarı ile bitiren Müfettiş Yardımcılarına, yanında
çalıştıkları Müfettişlerin mütalaaları da alınarak, Teftiş Kurulu Müdürlüğünce
resen teftiş, inceleme ve soruşturma yetkisi verilebilir.
Resen teftiş,
inceleme ve soruşturma yapmaya yetkili kılınan Müfettiş Yardımcıları; resen
veya gerektiğinde diğer yardımcılarla veya Müfettişlerle birlikte çalışırlar.
Müfettiş
Yardımcılarının üçüncü döneme ait çalışmaları, yetişmelerinin tamamlanması
hususu da göz önünde tutularak Teftiş Kurulu Müdürlüğünce düzenlenir.
Yeterlik
sınavından önce kuruldan çıkarılma
MADDE 28- Müfettiş
Yardımcılığı döneminde, Müfettişlik karakter ve vasıfları ile bağdaşmayacak
tutum ve davranışları sabit olanlar, "Yeterlik Sınavı" beklenmeksizin
Teftiş Kurulu dışında başka bir memuriyete nakledilirler.
Müfettiş
yardımcılığı dönemi ve yeterlik sınavı
MADDE 29- Belediye
Müfettiş Yardımcıları üç yıllık bir staj döneminden sonra yeterlik sınavına
tabi tutulurlar.
Yazılı ve sözlü
olarak iki bölümde yapılacak yeterlik sınavının tarihi, saati ve yeri sınav
tarihinden en az 1 ay önce ilgililere duyurulur.
Bu sınavda
başarı gösterenler Müfettişliğe atanırlar.
Müfettiş
yeterlik sınav kurulu
MADDE 30- Belediye
Müfettişliği Yeterlik Sınavını bu Yönetmeliğin 18. maddesine göre oluşturulacak
sınav kurulu yapar.
Sınavlar, yürürlükteki mevzuat
hükümlerine göre yapılır.
Yeterlik
sınavı programı
MADDE 31- Müfettiş
Yardımcılarının üç yıllık dönemde kazandıkları mesleki bilgi ve tecrübe
derecesinin anlaşılması için yapılacak yeterlik sınavı aşağıda kapsamı belirlenen
"Yürürlükteki Mevzuat ve Uygulama", "Muhasebe" ile
"Teftiş, İnceleme ve Soruşturma Yöntemleri"nden sorular seçilmek
suretiyle bir veya birkaç bölümde yapılır.
A- Belediye
Teşkilatı ile bağlı ve ilgili kuruluşlarına ait genel mevzuat,
B- Diğer
Mevzuat ve Tatbikatı:
a) Devlet
Memurları ve İş Kanunu ile ilgili hükümler,
b) Muhasebe-i
Umumiye Kanunu,
c) Vergi, Resim
ve Harçlar ile diğer Devlet gelirlerine ait hükümler,
d) Harcırah
Kanunu,
e) Türk Ticaret
Kanunu,
f) Devlet İhale
Kanunu,
g) Türk Ceza Kanunu,
h) Borçlar
Kanunu,
ı) Tebligat
Kanunu.
C- Muhasebe:
a) Genel
Muhasebe,
b) Şirketler
Muhasebesi,
c) Bilanço
Analizi ve Teknikleri,
d) Devlet
Muhasebesi.
e) Teftiş İnceleme ve Soruşturma Yöntemleri:
f) Özel
Soruşturma usulü getiren kanunlar,
g) Ceza
Muhakemeleri Usulü Kanunu,
h) Raporlama
Teknikleri ve Teftiş Yöntemleri,
ı) Dörtyol Belediyesi
Teftiş Kurulu Yönetmeliği,
Yetişme notu
MADDE 32- Yetişme notu
aşağıda belirtilen konulardan her biri için verilen notlar ortalaması alınarak
tespit edilir.
a) Kurs ve Seminer notu, (Kurs ve
Seminerler sonunda aldıkları notlar ortalaması)
b) Etüt ve İnceleme notu, (Müfettiş
Yardımcılarına verilen etüt ve inceleme sonucu düzenledikleri raporlara verilen
not)
c) Teftiş ve Denetim notu, (Yetkili
Müfettiş Yardımcılarının yaptıkları teftiş ve denetim sonunda düzenledikleri
raporlara verilen not)
d) Tahkikat notu, (Yetkili Müfettiş
Yardımcılarının yaptıkları soruşturma sonunda düzenledikleri raporlara verilen
not)
e) Özel not, (Müfettiş Yardımcılarının
nitelikleri, tutum ve davranışları, meslek bilgileri, çalışkanlıkları ve
mesleki liyakatleri hakkında yanında çalıştıkları Belediye Müfettişleri ve
Müdür tarafından verilen notlar)
Her bölümden
verilecek notun 60'dan, yetişme notu ortalamasının ise 65'den aşağı olmaması
gerekir.
Yeterlik
sınav notlarının değerlendirilmesi
MADDE 33- Yeterlik notu;
yetişme notu, yazılı sınav ve sözlü sınav notu ortalamasından oluşur.
Yazılı sınav
kağıtları, sınav kurulu üyeleri tarafından 100 puan üzerinden değerlendirilir.
Yazılı sınavda başarılı sayılabilmek için üyelerin verdiği notların
ortalamasının en az 65 olması gerekir.
Yazılı sınavda başarılı olan Müfettiş
Yardımcıları sözlü sınava tabi tutulurlar. Sözlü sınavda müfettiş
yardımcılarına Sınav Kurulu Üyelerinin her biri 100 tam puan üzerinden puan
verir. Verilen puanların ortalaması, sözlü sınav puanını teşkil eder. Sözlü
sınavda başarılı sayılabilmek için bu puanın en az 65 olması şarttır.
Yeterlik
sınavını kazanamayanlar ve sınava girmeyenler
MADDE 34- Yeterlik
Sınavını kazanamayan ya da mazeretsiz olarak sınava girmeyenler, durumlarına ve
derecelerine uygun görülecek diğer bir göreve nakledilirler.
Yükselme
MADDE 35- Yeterlik
Sınavını başarı ile verip Müfettişliğe tayin edilen Belediye Müfettişlerinin,
maaş dereceleri itibariyle müteakip terfileri, genel hükümlere göre yapılır.
Müfettişlerin
kıdemi
MADDE 36- Müfettişlik
kıdemine esas süre, müfettiş yardımcılığında, müfettişlikte, müfettişlik sıfat
ve kadrosu muhafaza edilmek şartıyla idari görevlerde ve ücretli ve ücretsiz
tüm kanuni izinlerde geçirilen süredir.
Müfettişlik
kıdemine esas süreleri aynı olanlar için kıdem sırası; Müfettiş Yardımcıları
açısından giriş sınavındaki, müfettişler için yeterlik sınavındaki başarı
derecelerine göre tespit edilir.
Teftiş
kurulundan nakil ve istifa suretiyle ayrılan müfettişlerin tekrar kabulleri
MADDE 37- Belediye Teftiş
Kurulundan istifa suretiyle veya naklen ayrılan Müfettişlerin Teftiş Kuruluna
kabulleri Belediye Başkanlığı Makamının iznine bağlıdır.
Teftiş Kurulu Müdürlüğü yaptıktan sonra
Müfettişliğe dönenler, dönemlerinin en kıdemlisi sayılırlar. Aynı dönemde bu
durumda birden fazla Müfettiş varsa, bunların kıdem sırasının tespitinde
Müfettişlik kıdemleri esas alınır.
Müfettişlik sıfatını kazandıktan sonra bu
görevden ayrılanlardan Müfettişliğe dönenlerin kıdem sırası, 38 inci madde
hükümlerine göre tespit edilir.
Müfettişlik
güvencesi
Madde 38- Teftiş
Hizmetleri diğer idari görevlerden ayrı bir kariyer olarak düzenlendiğinden;
Belediye Müfettişleri kendi istekleri dışında veya teftiş hizmetlerinin
gerekleriyle bağdaşmayan sıhhi, ahlaki veya mesleki yetersizlikleri tespit
edilmedikçe görevden alınamaz; diğer idari görevlere atanamazlar.
Sıhhi, ahlaki veya mesleki yetersizlik
hallerinin; yargı kararı, sağlık kurulu raporu, müfettiş raporu gibi belgelerle
tevsiki esastır.
Belediye
müfettişlerinin çalışma anlayışı ve amacı
MADDE 39- Teftişte esas
amaç, denetlenen kurumun gelecekte daha mükemmel sonuçlar elde etmesine ve
yolsuzlukların, usulsüzlüklerin en aza indirilmesine yönelik çözüm önerileri
getirmektir.
Belediye Müfettişleri bu esastan hareketle;
Belediye ve Bağlı kuruluşlarında teftiş
ve denetimin etkin bir şekilde yürütülmesini engelleyen hususları ve
mükerrerlikleri tespit etmek,
Yapılan işlem ve çalışmalar ile amaca
yönelmede kullanılan yöntemlerin uygunluğu, kamu harcamalarının yerinde olup
olmadığını denetlemek,
Mevzuattan ve standartlardan sapmalar
varsa, bunları belirtmek ve ekonomik, sosyal, idari, hukuki nedenleri tahlil
ederek, sapmaların düzeltilmesi; iş ve hizmet verimi ile kamu işletmelerindeki
verimliliğin, üretimin ve kalitenin optimal ve rasyonel bir düzeye çıkartılması
için öneriler geliştirmek,
Amacını göz önünde tutarlar.
Belediye Müfettişlerinin çalışma
anlayışı, etkin, verimli, iktisadi ve caydırıcı bir denetim sistemi öngörür;
hata arayan ve sadece tenkit eden statik teftiş sistemini reddeder.
Teftiş
Programı ve Uygulanması
MADDE 40- Teftiş Kurulunun yıllık çalışmaları her yıl
Kurulca hazırlanacak yıllık çalışma programına göre yürütülür. Yıllık çalışma
programı en geç Aralık ayı içerisinde Başkanlık Makamının Onayına sunulur.
Müfettişlerin
idari kademelerde görevlendirilmeleri
MADDE 41- Belediye
Müfettişleri; Müfettişlik hakları saklı kalmak üzere Belediye Başkanının Olur'u
ve Müfettişin rızası ile idari kademelerde geçici olarak görevlendirilebilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Raporlar, Ön
İnceleme ve Personel Denetleme Raporu
Rapor
çeşitleri
MADDE 42- Belediye Müfettişleri çalışmalarının
neticelerini, işin özelliğine göre;
a) Cevaplı
Rapor
b) İnceleme
Raporu
c) Genel Durum
Raporu
d) Personel
Denetleme Raporu
e) Soruşturma
Raporu
f) Ön İnceleme
Raporu ile tespit ederler.
Cevaplı
raporlar
MADDE 43- Cevaplı
raporlar, yapılan teftişlerde noksan ve hatalı bulunan ve ilgili birimlerce
düzeltilmesi gereken işlemler hakkında üç nüsha olarak düzenlenir.
Raporun bir nüshası; usulüne göre
cevaplandırılmak ve teftiş dosyasında saklanmak üzere ilgili yerlere tebliğ
olunur.
Cevaplı Raporlarda;
a) İşlemleri teftiş edilen memurların adları, soyadları ve memuriyet unvanları, teftiş edilen servislere hang
Telefon: 1040
E-Mail: teftis@dortyol.bel.tr